Thursday, April 10, 2008

ممكن الموافق والمعارض يقوللنا ليه

ممكن يا جماعة الموافق على وجود البنات فى الفريق يوضح هو موافق ليه واللى معارض يوضح برضه هو معارض ليه

23 comments:

Anonymous said...

سلام عليكم يا درش
واحشنى يا راجل والله

انا مش موافق على وجود بنات فى الفرقة عشان عدة اسباب منها:

اولا لازم تشوف الناحية الشرعية ليها
في بعض الناس بتقول ان الدكتور القرضاوى اباح ذلك .. ايوة هو اجاز ده لظروف معينة وحالة تانية غير دى

ثانيا بعيدا عن الناحية الشرعية موضوع نجاح او فشل الفرقة مش متوقف على الامر ده .. بمعنى دى مش حاجه اساسية ومن غيرها الدنيا خلاص هتنهد والموضوع مش هيمشى

ياريت نحاول نهتم بالهدف شوية مش العكس نهتم بالوسيلةونجملها وننسى الهدف او نبعد عنه خالص

Anonymous said...

صحيح ... كنت هنسى

فيييييييين الفيديو يا عم مصطفى
المرة دى مش هسيبك غير لما اخده

مصرى من يومى said...

انا مش موافقه على وجود بنات لعدة اسباب هل من الناحيه الشرعيه مباح للبنت انها تنشد انا شيد دينيه لانه لو غير مباح ازاى بنعمل شئ دينى وبداخله معصيه ده فى حالة عدم اباحة الانشاد للبنات
ثانيا اذا كان الاختلاط فى حدود وانا بفضل ان يكون فريق البنات لوحده والشباب لوحده لان تجمعهم فى معظم الاحوال بيحصل تعدى عن الحدود وبيحصل مشاكل لكن لو فى قائد قوى ملتزم بتعاليم الدين وهيعرف يدير الفريق ويبقى عارف حدود الفريق اذا كان بنات او شباب مفيش مشاكل ليه ميبقاش فيه بنات لو اباحه الشرع وفيه حدود هيلتزم بها قائد المجموعه لان لو محصلش قياده منظمه هيترتب عليه فشل الفريق واى تعدى للحدود واخطاء شرعيه ستضاف فى ميزان القائد او منشئ الفريق

أحمد القبرصي said...

السلام عليكم

أنا مش موافق على وجود بنات في الفريق

علشان الناحية الشرعية من جهه
و علشان الأختلاط من جهه أخرى
و علشان أن معظم الملتزمين اللي بيلجأوا للفرق الأسلامية مش حيعجبهم موضوع البنات ده و بكده تخسر جمهورك الأساسي

و أوئيد كلام ماشي بدماغه في أنك يجب أن تهتم بالهدف و أن يكون واضحا أمامك أنت و كل من يعمل معك بدلا من أن تطوروا في الوسيلة و تنسوا الهدف

فالفرق الدينية كانت لا تستخدم الموسيقى فأصبحت تستخدم أصخب الأنواع

و كانت كلماتها تهتم بالمضمون أولا فأصبحنا نرى كلمات ليست حرام و لكنها بعيدة عن القيمة

و بعد أن كانت الفرق الأسلامية مشهورة بالمنظر المتزن في الملبس و الشكل العام
أصبح معظم أعضائها في منظر لم يصل له المطربين العاديين الذين يغنون في الملاه الليلية

أخي مصطفى
ان التمادي في المباحات خطير
و تتبع المخارج الشرعية من أفواه المفتيين خطير

و أحذرك من أن تسن سنة سيئة في مجالك فأنت قدوة معظم الفرق الأسلامية

و هذه الفرق أن تخلت عن مظهرهها و روحها الأسلامية فسوف تضيع و تذوب
فهي لن تقوى على الوقوف في وجهه أغاني المطربيين العاديين

أنا أقصد أني أسمعك ولا أسمع عمرو دياب نظرا لمسحتك الدينية
فأذا تساويت أنت و عمرو دياب في عدم وجود هذه المسحة الدينية
يكسب عمرو دياب طبعا طبعا

فهمتني يا مصطفى
أنت على ثغر من ثغور الأسلام فلا يؤتى من قبلك

و السلام

أحمد القبرصي said...

معذرة

نسيت أقول أني موافق على أنه يكون فريق للبنات بس

يشارك في الأفراح المنفصلة و المناسبات الخالية من الرجال

و شكرا

Anonymous said...

يا جماعة يا من تحرمون ما أحل الله كل آرائكم لم تذكروا فيها دليل واحد لا من كتاب ولاسنة ولا آراء فقهاء يحرم الغناء الدينى المحترم للبنات ولا حتى الاختلاط على إطلاقه
كل أدلتكم كلام مرسل ليس له سند وكل سنده أننا لم نتعود ولم نألف هذا وهذا ليس دليل على حرمة هذا الأمر

ياربى دليل واااااااحد
ثم
ألا ترون أى فائدة من ممارسة البنات مثلهم مثل الرجال لهذا الفن الراقى المحترم
لو أن لكم أخت يجرى الفن فى دمها مجرى الدم لكنت عذرتموها وعذرتمونى وعذرتم مصطفى محمود

أنا حر said...

السلام عليكم
ازيك يا استاذ مصططفي
أولا : باقولك وبعلو صوتي أنا ..مش ...موااااااااافق
بس سؤال صغنون خالص
نفسي يااستاذ مصطفي تعمل حاجة من غير ما تعمل فرقعة :)
بجد
فيها ايه لو بقت الفرقة من غير بنات ولو عاليز تخلي في بنات خليهم في فرقة تانية وصراحة انا الأسباب اللي تخليني موافقش كتتتتتتير
وأظن الناس قالوها قبلي

1- شرعا هل يجوز ان البنات تنشد قدام الرجالة لأن ان هما ينشدو في وسط النساء دي شئ محدش هيختلف عليه

2- ان يبقا فيه ولاد وبنات في عمل واحد هيبقا فيه تخطي للحدود وده لازم يحصل واحنا دايما بنقول يا اخوانا التواصل مع البناات لغرض معين ((ويكون مهم طبعا )) ليه حدود والله بس ساعات احنا بننسا

ومتفهمنيش غلط وتقول اني منغلق بقا وكده بالعكس انا دايما باخد بالآراء المعتدلة مهما الناس قالو سواء متشددين او منفتحين علي الآخر
وخلي بالك ان في شعرة بين الإعتدال والإنفتااااااااااااااااااح اللي ملوش ظوابط
يارب اكون وصلت رسالتي

Anonymous said...

السلام عليكم...اولا انا بنت والصراحه مش موافقه ابدا على وجود البنات فى الفريق.واللى قبلى وضحوا فعلا ليه ..وبعدين احنا مش عايزين نعيم فى الدين ونستخدم فتاوى معينه على حسب هوانا مع ان اللى افتاها نفسه مش قصده اللى احنا فهمناه..الدين دا حاجه واحده لا ناخده كله لا نسيبه كله..مش كوسه نختار اللى عايزينه ونسيب اللى مش جاى على هوانا.ارجوك يا استاذ مصطفى بلاش يكون فى بنات فى الفرقه ممكن يكونوا فى فرقه خاصه بيهم..ارجوك

كراكيب said...

يا جماااااااااعة في حاجة مهمة جدا اسمها حلال وحرام
لو غنى البنات ده حاجة حلال محدش هيعرف يقول لا بلاش بنات في الفرقة ولو الموضوع ده حرام يبقى محدش هيقدر يفتح بقه ويقول لا يبقى في بنات وماله
احنا نعرف الاول ونتأكد بالدليل القاطع القصة دي حلال واللا حرام وكل حاجة هتبقى تمام التمام
الشرع بيننا
peace??

بذرة امل said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ان من رأيى ان بلاش بنات فى الفرقة

وعندى راى اخر
ممكن تعملوا فرقة بنات لوحدها

وتتعمل برضه حفلات للبنات تكون فى اوقات مناسبة وكمان عشان تكسب كل الجمهور

حامد حلمي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا من مؤيدي الافكار اللاسعة بجد و دي فكرة من الافكار الاسعة اللي بموت فيها بجد

بس الواضح ان الناس هنا عندها لبس في الموضوع الموضوع قد ما هو انتم بتدوروا على الحلال و الحرام و دا شي كويس على قد ما هو فكرة لتصريف المواهب و القدرات بشكل يخدم جميع الانواع (بنت أو ولد ) و دي حاجة جديدة في المجال الاسلامي عموما
بس محتاجة ان الواحد يحارب عشانها
يعني مثلا مصطفى في بداية الشغل بتاعه اظن ان كل واحد من الناس اللي بتعشق حاجة اسمها مصطفى محمود كانوا معترضيين و كمان الموضوع زاد لما دخل موسيقى في الشغل بتاعه و لما الناس شافت الشغل بالتميز و الروعة اللي عمرهم ما عرفوها .... مفيش حد فتح فمه و قال كلمة

و انا شايف يا مصطفى انك تكمل لأن الفكرة هتمشي زيها زي فرقة الوعد في الاول

بس التوضيح بعد اذنك للناس اللي بتقول ترضاها لاختك و مترضاش مش عارف لمين و كلام جاامد احب اقوله كل الموضوع ان الموضوع مش زي ما هو متخيل شغل بالليل و سهر و كلام من دة هو الموضوع انه على حسب ما فهمت انه نظام حفلات يعني ما اعتقدش الحفلات كل يوم و كمان هيبقى بوقت محدد يا اسيادنا
يعني الموضوع غير ما انتم فاهمين لان انا فاهم كويس مصطفى قصده ايه... و اللي شايف اني غلطان انا جاهز ارد عليه

Anonymous said...

انا اسمى مصطفى من اسكندرية
انا طالب فى كلية الحقوق وبعرف اكتب شعر ونفسى اشارك معاك واكتبلك اى كلمات انشودة ياريت لو موافق ده رقمى 0107048893 ياريت ترد عليا واكون مشكور لك
تقبل تحياتى
وياريت تقبلنى ضمن الفريق
بأنى اكتب لكم كلمات اناشيد

Anonymous said...

السلام عليكم يا درش. طبعا احنا لازم لما نحب نعمل عمل نبقى عارفين الهدف من ورا العمل ده ايه وبعد ما نعرف الهدف نشوف هل هو متوافق مع الشرع ولا لأ.
لان معرفة الهدف من العمل او من الوسيلة لتحقيق الهدف لو اختلفت مع الشرع ممكن نبحث عن بدائل متوافقة مع الشرع لتحقيق الهدف.
فممكن حضرتك تعرفنا ايه الهدف من فكرة وجود بنات فى الفريق.
احمد صبحى

حامد حلمي said...

بجد انا عايز ارد عليك يا استاذ احمد صبحي بس بعد ما يرد عليك استاذ مصطفى و بردو راجع الرد بتاعي هتعرف ممكن و لو جزء بسيط من السبب

حرة المداد said...

سلام الله عليك : طبعا انا اعرفك ياسيدي من اول البوم راجعين واعتز باعمالك لكن فوجئت بموضوع اشراك البنات في الفرقة ولعلي اسأت الفهم !اعتقد انك تعني بنات صغيرات او بمعنى آخر في سن الطفولة. أما لو كنت تقصد بنات فوق سن البلوغ فاعذرني انا لن اقول رأيى لاني لست عالمة بالدين واترك الرأي لأهل الذكر(فاسألوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون) صدق الله العظيم. لكن أستحلفك بالله ياسيدي لا تفتح بابا للشبهات قد يؤدي بنا لفتن نحن في غنى عنها ! وكفايه علينا مذيعات القنوات الاسلامية اللي سنوا في الحجاب سنة سيئة واقتدت بهن كثير من فتياتنا المسلمات ظنا ان هذا النمط السائر على خطا الموضة والذي يكشف اكثر مما يستر هو الحجاب الصحيح .ارجوك الامة مش ناقصة !ه...

Anonymous said...

مش موافقة

ومش هتكلم عن الناحية الشرعية او أفتى اذا كان ده حلال او حرام

لكن انا عايزة حضرتك تبص للفرقة بشكلها ده وهى شباب وبنات ... تبصلها دلوقتى اول ماتكونها وتبصلها بعد خمس سنين ان شاء الله لما تحقق نجاح كبير ومدوى
فى المقابل يا ترى هتكون ايه التضحيات ؟؟
فى المقابل كم نقص من تقوى البنات والشباب دول ؟؟
فى المقابل كم فتنة تسببت هذه الفرقة فى ادخالها الى النفوس ؟؟
فى المقابل كم تجاوز حدث ؟؟
فى المقابل كم مشكلة ستواجهها بسبب هذا الوضع ؟؟

تعرف يا استاذ مصطفى انى بالفعل فى مجال دعوتى وعملى احتك بشكل مباشر ومستمر مع شباب وهم بفضل من رجال الدعوة اللى نحسبهم على خير
ورغم ان عملى ماينفعش يتم الا بهذه الصورة .. ورغم انه مهم جدا لانه فى المجال الاعلامى وتخيل كم ان هذا المجال مهم جدا لدعوتنا
الا انى بداخل نفسى كم كنت اتمنى ان تسمح الظروف بعملى فى مجال الاعلام دون ان اضطر الى الاختلاط .... لكن بالطبع ده ماينفعش فى الاعلام

والله خد منى كتييير ...ومافيش حد دخل المجال ده الا واكيد انتقص منه كتير قوى قوى
هتقولى بس مهم تدخليه هقولك صح ...مجال العلام ماينفعش مايكونش فيه اخوات
لكن الانشاد ينفع قوى مايكونش فيه اخوات .. الا طبعا لو هيعملو فرقة بنات بس تغنى فى الافراح المنفصلة

صدقنى يا استاذ مصطفى الثمن غالى جدا فلو مش هتحصل كارثة فى الدنيا لو ماعملناش الفرقة المختلطة ..يبقى خلاص بلاش منها احسن
انا بكلمك عن نفسى وانا اخرى اكتب او اذيع ..فمابالك بواحدة صوتها جميل بتغنى مع شباب ادام شباب

مش هتكلم عن نوفسهم لما يسمعوها ويشفوها وهى بتغنى لان ده موال طوييييييييل تمنه اغلى مما نتصور

لكن هتكلم عن نفسيتها هى لما تقف على مسرح تغنى ادام هذا الكم من البشر

وابقى بعد كدة بقى سلملى على التقوى وسلملى على التواضع وسلملى على الربانية وسلملى على الطاعات الخفية مثل القيام وغيره وسلملى على التحفظ فى التعامل مع الشباب وسلملى على غض البصر
وطبعا وبالتأكيد سلملى على الحيااااء

ارجوك ان تعيد التفكير من الزواية التى ذكرتها
وتفكر كويس قوى كمان

تحياتى
واسأل الله لك التوفيق فى ما يحبه ويرضااااه

العسكري عتريس said...

هما هيغنوا بس ولا هيرقصوا ؟؟

العسكري عتريس said...

بجد ياريت ترجع للدكتور يوسف القرضاوى او لأي عالم مسلم .. احنا مش هنفتى لك

المـ(همس)ـشاعر said...

السلام عليكم

أستاذ مصطفى .. انا بجد من زمان نفسى انشد
بس محتاره علشان الجانب الشرعى

مش عارفه
بعد اجازه د.يوسف القرضاوى لميس
و بعد ما قريت كتير من الأدله الى بتوضح ان ان فى بنات بينشدوا امام الرجال فى ايام الصحابه و التابعين

بس استهجان المجتمع مخلينى مترددة

لكن لو هو فيه فتوى بحله
مش هيهمنى مجتمع

فيا ريت لو عرفت تصل بالدكتور يوسف
علشان تشجعنى

ربنا يكرمك

الفره مافيهاش مشاكل .. لو راعت بعض الحدود برضو

جزاكم الله خيرا

Anonymous said...

هو مبدئيا لابدمن وجود خطة عمل

business plan

يعني بلغة أخرى خطة استراتيجية لهذا الموضوع

يجاب فيها على أسئلة من نوع: ما الهدف. هل الهدف كله مجرد تنمية الفن الإسلامي المطلوب والمفتقد؟ هل هو تكرار لما هو موجود؟ هل سيبقى ويظل خيريا تطوعيا لاربحيا؟
هل سيضع التنافسية في خطته أم لن يكون لها أي أثر، على اعتبار أنه غير ربحي؟

ما هي المرجعية الفكرية لهذا المشروع
هل هي مرجعية إسلامية ؟ ولو مرجعية إسلامية، هل هي ستلتزم بخط فقهي أو مدرسة فقهية محددة؟ أم أنها ستكون كل يوم على مذهب واتجاه؟ أم ان المرجعية هي اختيار حضرتك من بين آراء الفقهاء...بدون تحديد أساس أو معيار لماذا اخترت هذا عن ذاك؟ وأظن من المهم أن يفهم الناس ما هي معايير مصطفى محمود للمفاضلة في اختياراته الفقهية الفنية.

وليس من الخطأ أن يكون من عوامل المفاضلة مراعاة العرف واحتياجات الناس وأهمية نشر الفكر..أتصور ان هذا كله سيكون معتبرا شرعا - نقطة تحتاج رأي المرجعية الدينية فيها -..لكن من الأهم في نظري والذي يكون له أعتبار شرعي أكبر هو التأصيل وفرض الاستايل المرتبط بروح الإسلام وعرف الدين، لأنها فرقة إنشاد دينية إسلامية...
فلابد ان يكون لها هدف مرتبط بالدين وبالإسلام وبتنمية الأخلاق، وليس مجرد مساعدة شباب هاوي على تنمية مواهبه...فهذه لها أماكن كثيرة جدا، لكن بدون "مشروع" أو هدف

لو كانت هذه المناقشات والبلوج تدورحول الوصول لهذه القرارات، فهذا جيد . بمعنى لو اخترت أن تطرح اتخاذ القرار ليكون جماعيا عموميا، بدلا من قصره على حضرتك كصاحب الفكرة ومشرف المشروع، فهذا جيد ومفيد لكنه سيأخذ وقتا وجهدا أكبر.

نقطة أخرى هي : الزعل مرفوع
يعني المفروض ان احنا هنا بننقاش مشروع للمصلحة العامة، او حتى لو اخترت ان يكون مشروعا ربحيا لكنك طلبت آراءنا..فليس هناك مجال لغضب أحد من اختيار أحد..وهذه وصية لي ولغيري

ولو حددت حضرتك إطار الموضوع، واخترت أن يكون له مرجعية دينية، واخترت ان تكون هذه المرجعية محددة في هيئة فتاوى مثلا، او في فتاوى عالم بعينه كالقرضاوي أو ابن العثيمين أو غيرهما..أو في مذهب بعينه كالشافعي أو الحنبلي....أو اخترت أن تكون في هيئة مستشارين شرعية تشرف على المشروع وتكون لها الكلمة الفصل في أموره من ناحية الحظر والإباحة...كل هذا سيترتب عليه ان آراء الناس هنا لن يكون لها تأثير بعد اختيارك للمرجعية.

وذلك لأن كل منا يتكلم من خلال مرجعيته..وهذا ليس هو الهدف. فأول خطوة كما قلت وأكرر: أن تجيب على هذه الأسئلة، ولك أن تأخذ أولا تأخذ في اعتبارك أية عوامل أخرى - مادام القرارات الخاصة بعمل المشروع ده مباحة شرعا على أساس المرجعية التي اخترتها وسألتها - مثل مدى انصراف الجمهور عنك أو عن الفرقة الانشادية...الخ

هذه إضافات ودراسات تسويقية..بعد أن تكون وصلت لحكم الشرع بالاباحة أو الحظر وهو الذي ينبغي أن يكون أساس أي عمل لشخص ينتمي للإسلام، تماما كا فعلت حضرتك وبدأت الفكرة بطرح السؤال.

هناك أسئلة أخرى تتعلق بالمشروع مثل التمويل، والإشراف، والراعية لو كان هناك "رعاة" يغطون تكاليفه..وأسلوب العمل..الخ ..الخ
هذه طبعا تأتي رقم اتنين في الأولوية، لكنها ربما تكون رقم واحد، من حيث قدرة المشروع على الوجود والاستمرار من عدمه

ربنا يوفقك

وشكرا

ahmed said...

انا مش موافق يا مصطفى انت الحمد لله ناجح من غير بنات ليه تدخلهم فى الفريق


كمان الناس اللى عامله تقول ايه الدليل على ان حرام البنات تنشد انشاد دينى
صوت المره عوره يا شباب حتى لو هتقول قرأن

بلاش يا مصطفى تفقد عملائك بالسبب ده

Anonymous said...

أنا أفضل حتي ولو كان حلال إن البنات يبقي لهم فرقه خاصة

mohamd said...

انا مش مواااااااااااااااااااااااااااااااافق خااااااااااااااااااااااالص